تست A/B چیست و چگونه پیاده سازی می‌شود؟

چگونه میتوانید به طور رایگان و با استفاده از نرم‌افزار تست A/B  مشتریان بیشتری را از آن خود کنید.

۱۰7 روش برای افزایش سود وب‌سایت شما

استفاده از نرم‌افزار تست A/B روشی قدرتمند برای افزایش نرخ تبدیل وب‌سایت (یعنی تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری) است .بسیاری از قدرتمندترین شرکتهای وب، از جمله آمازون و گوگل، از این تکنیک استفاده میکنند. در ادامه آنچه که برای افزایش نرخ تبدیل شما با استفاده از نرم‌افزار تست A/B  لازم و ضروری است مطرح خواهیم کرد. در ادامه 107 تکنیک ساده برای رشد کسب و کار را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

نرم‌افزار A/B چه کاری انجام میدهد؟

اگر برای وب‌سایت خود دو عنوان اصلی دارید اما قادر به انتخاب یکی از میان آن دو نیستید، میتوانید یک تست A/B انجام دهید که در آن نیمی از بازدیدکنندگان شما عنوان A را می‌بینند و نیمه دیگر عنوان B را میبینند. سپس میتوانید سفارشات هر عنوان را حساب کرده و تعیین کنید که کدام تیتر سفارشات بیشتری را برای شما به دنبال داشته است. انجام چنین آزمایشاتی اغلب چندین هفته به طول میانجامد. با این حال، آزمایش چند متغیره به شما این امکان را میدهد تا بسیاری از این آزمایشات را به طور همزمان انجام دهید!

نرم‌افزار A/B چه کاری انجام میدهد؟

برای مثال، وقتی که در حال انجام تست برای استفاده از عنوان مناسب هستید، می‌توانید بسیاری از عناصر دیگر صفحه (مانند متن، تصاویر، قیمت، پیشنهاد و دکمه‌ها) را نیز به طور همزمان آزمایش کنید. هر یک از بازدیدکنندگان شما ترکیب متفاوتی از این عناصر را مشاهده خواهند کرد و سپس نرم‌افزار آزمون چند متغیره به طور متوسط اعلام میکند که کدام یک از این عناصر بهترین عملکرد را به دنبال خواهند داشت. این اطلاعات به شما کمک میکند تا یک «صفحه فوق العاده» با بالاترین بازدهی داشته باشید. علاوه بر این، نرم‌افزار آزمون چند متغیره به ما خواهد گفت که کدام نسخه از هر عنصر صفحه، به طور متوسط، مشتریان بیشتری را به ارمغان آورده‌است. اگر این مقاله را کامل بخوانید از 99 درصد از بازاریابان وب، اطلاعات بیشتری در مورد بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) خواهید داشت!

نرخ تبدیل چیست؟

وقتی می گوییم «نرخ تبدیل»، منظور ما درصد بازدیدکنندگانی است که در نهایت به هدفی می‌رسند که شما معین کرده‌اید. معمولا اهداف وبسایت‌ها خرید، تایید یک فرم و ثبت‌نام برای خبرنامه رایگان است. 

چرا باید نرخ تبدیل خود را افزایش دهید؟

به سه دلیل لازم است تا هرچه سریعتر نرخ تبدیل خود را در اولویت قرار دهید:

  1. راههای گوناگونی برای پیشرفت در این زمینه وجود دارد. بسیاری از وب‌سایت‌ها روزانه مقادیر فراوانی پول از دست میدهند؛ چراکه هنگام فروش محصولات یا در ارائه خدمات به بازدیدکنندگان خود کارهای وحشتناکی انجام می‌دهند! 
     
  2. جستجوی پولی بسیار رقابتی خواهد شد و روشن است که در چنین حالتی افزایش تعداد پیشنهادات شما راه‌حل مناسبی نخواهد بود.
     
  3. در حال حاضر نرم‌افزار تست A/B بسیار مقرون‌به‌ صرفه است و به شما اجازه می‌دهد تا تغییرات را در وب‌سایت خود تست کرده و تشخیص دهید که کدام تغییرات، مشتریان بیشتری برای شما به دنبال داشته است. متأسفانه، نرم‌افزار تست A/B به شما نمیگوید که دقیقا باید چه چیزی را آزمایش کرد، بنابراین این‌جاست که تخصص ما وارد میدان می‌شود.

برخی از مزایای جالب توجه افزایش نرخ تبدیل

اگر نرخ تبدیل وب‌سایت خود را دو برابر کنید، «هزینه هر خرید (CPA)» خود را نصف خواهید کرد. نرم‌افزار تست A/B به شما نشان میدهد که چه مقدار پول بیشتری به دست خواهید آورد. (برای یادآوری باید گفت که CPA یعنی به دست آوردن هر مشتری جدید چه مقدار هزینه به دنبال خواهد داشت.)

با این وجود، هنگامی که نرخ تبدیلتان افزایش مییابد، توصیه ما به شما این است که  تنها در یک گوشه ننشینید و از سود آن لذت ببرید (اگرچه انجام این کار وسوسه انگیز به نظر می‌رسد). در عوض، ما به شما توصیه می‌کنیم که در ازای هر بازدیدکننده دو برابر قبل هزینه پرداخت کنید، این فرصت را به خوبی غنیمت بدانید. یعنی:

  1. شما می‌توانید در ازای هر کلیک در گوگل ادز، حدود دو برابر بیشتر پرداخت کنید، که این خود میتواند تعداد بیشماری بازدیدکننده جدید را برای شما به همراه داشته باشد.
  2. می‌توانید تبلیغات را در رسانه‌هایی که قبلا برای شما بسیار گران و پرهزینه بودهاند شروع کنید، مانند:
  • ادز تمام صفحهای مجلات 
  • تبلیغات روزنام
  • ایمیل مستقیم
  • تبلیغات رادیوی
  • شبکه‌های تبلیغاتی تلویزیون
  1. شرکت‌های وابسته شما می‌توانند دو برابر قبل درآمد کسب کنند و این خود باعث می‌شود شرکت‌های بزرگ وابسته، رقبای شما را ترک کرده و به شما بپیوندند.
  2. با افزایش چشمگیر تعداد سفارشات، شرکت شما قدرت چانه زنی بیشتری را با تامین‌کنندگان خود به دست می‌آورد و هزینه هر واحد فروخته شده آن کاهش می‌یابد. بنابراین شرکت به دلیل پیشرفت در صرفه اقتصادی کارآمدتر می‌شود. این بدین معناست که سود خالص شما به طرز فریبکارانه‌ای افزایش یافته است.

به طور خلاصه باید گفت اگر نرخ تبدیل خود را افزایش دهید، تجارت شما بسیار بیشتر از آنچه انتظار دارید رشد خواهد کرد.

چرا بسیاری از شرکت‌ها می‌توانند نرخ تبدیل خود را دو برابر کنند؟

نرخ تبدیل فعلی شما چقدر است؟ 5 درصد یا 10 درصد؟ نمی‌دانید؟ نرخ تبدیل 10 درصد یعنی از هر 10 بازدید‌کننده سایت شما، 9 نفر با دست خالی و بدون خرید می‌روند .یا واقعاً فکر می‌کنید که قادر نیستید این تعداد را از 10 به 8 کاهش دهید؟

چرا بسیاری از شرکت‌ها می‌توانند نرخ تبدیل خود را دو برابر کنند

از جنبه دیگر به آن نگاه کنید: برای دو برابر کردن نرخ تبدیل خود، تنها کافی است نرخ تبدیل تبلیغات، صفحه اصلی وب‌سایت، صفحه فروش محصول و سبد خرید خود را 19 درصد افزایش دهید. (توجه داشته باشید که این رقم ۱۹ درصد است، نه ۲۵ درصد، زیرا هر بهینه‌سازی با بهینه‌سازی قبلی گره خورده است.) این افزایش‌ها ممکن است دلهره‌آور به نظر برسد، اما به عنوان مثال برای افزایش نرخ تبدیل صفحه اصلی خود به میزان 25 درصد، تنها لازم است در ده جنبه از وب‌سایت خود 2.27 درصد  بهبود داشته باشید. مثلاً:

  • شعار شرکت 
  • عنوان 
  • متن مقدماتی 
  • پیشنهاد شما
  • ضمانت 
  • تصویر 
  • خوانایی 
  • قابلیت استفاده 
  • مسیریابی 
  • محصولات 
  • قیمت‌گذاری 
  • پیشنهادات 
  • نسخه پرمیوم (شامل نکته 45)
  • رضایت دیگر کاربران از شما
  • دعوت به اقدام
  • چیدمان سایت
  • سیاست بازگشت کالای شما

و این فهرست ادامه می‌یابد. حال به نظر شما، افزایش 25 درصدی امکان پذیر نیست؟

به طور خلاصه، پس از اتمام خواندن این مقاله ، باید میز کار خود را آماده کرده و افزایش نرخ تبدیل سایت خود را آغاز کنید و همچنین امیدوار باشید که رقبای شما این مقاله را نخوانند.

آیا تست A/B برای وب‌سایت شما مفید خواهد بود؟

ما این تکنیک‌ها را تقریباً در انواع وب‌سایت‌های زیر به کار گرفته‌ایم: 

  • وب‌سایت‌های (B2B) و (B2C)
  • وب‌سایت‌های مختلفی مانند مالی، بهداشت، سفر، فناوری، فراغت و غذا
  • وب‌سایت‌هایی در هر سطح و اندازه، از سطح آغازین و استارتاپ‌ها تا سطح سازمان
  • وب‌سایت‌های فروشنده کالاهای فیزیکی، خدمات و اطلاعات
  • وب‌سایت‌هایی برای بازرگانان، شرکت‌های وابسته ، ناشران و فروشگاه‌های تجارت الکترونیکی

حالا با هم تکنیک‌هایی را بررسی خواهیم کرد که باید در وبسایتتان از آن بهره‌مند شوید. 

توجه کنید: اگر بتوانید همه کارهایی که در این لیست گفته شده را انجام دهید احتمالا به بهترین بازاریاب دنیا تبدیل خواهید شد. در واقع، انجام دادن یکی از این 107 کار برای افزایش نرخ تبدیل شما کافی خواهد بود. مهم‌تر از هر چیز این است که کاری را شروع کنید، همین حالا! پس بیایید با هم شروع کنیم!  در ابتدا نیاز است نوع تستی که می‌خواهید انجام دهید انتخاب کنید.

  1. Time-split tests (تست‌های تقسیم زمان): این تست‌ها به عنوان تست‌های قبل و بعد هم شناخته می‌شوند. این تست‌ها تنفر برانگیزند! ما به این خاطر نام آن‌ها را در لیست قرار داده‌ایم تا یاد‌آوری کنیم که چقدر بد هستند. اگر هفته‌به‌هفته سفارشات شما بالا و پایین می‌روند (برای همه اتفاق می‌افتد) در نتیجه باید بگوییم که استفاده از تست تقسیم زمان منجر به تصمیم‌های اشتباه می‌شود.
  2. A/B tests (تست‌های A/B): حتما بارها پیش می‌آید که یک تست A/B ساده تمام چیزیست که شما نیاز دارید.
  3. Multivariate testing (تست‌های چند متغیره): شما از چه نرم‌افزار چندمتغیره‌ای استفاده می‌کنید؟ طبق گزارش‌ها، پلتفرم‌هایی که در زیر آمده نزد مشتری‌ها محبوب‌تر هستند:
  • Visual Website Optimizer (بهینه ساز بصری وب سایت)
  • Optimizely 
  • Adobe Test &Target
  • Sitespect
  • Google Analytics Content Experiments (آزمایشات تحلیل محتوایی گوگل): رایگان

نرم‌افزارهای تست A/B زمانی بسیار قدرتمند خواهند بود که از آن‌ها در کنار دیگر نرم‌افزارها استفاده کنید. در این‌جا به ابزارها و تکنیک‌های دیگری که مناسب بازاریابی هستند، اشاره می‌کنیم:

  1. Google Ads (گوگل ادز): گوگل ادز به عنوان منبع هدف‌گذاری شده ترافیک، ازرشمند است. اما می‌توانند با ایجاد دو تبلیغ یکسان با آدرس‌های (url) مقصد مختلف، برای اجرای تست‌های A/B نیز استفاده شوند. هرچند به دلایل مختلف، ایجاد یک تست علمی کنترل‌شده توسط این ابزارها دشوار است، در نتیجه ما استفاده از گوگل ادز را برای انجام تست‌های A/B پیشنهاد نمی‌کنیم.
  2. Live Chat (گفتگوی زنده): ابزارهای کمی وجود دارند که درباره «غیر مشتری‌ها»، همه چیز را به شما بگویند. غیرمشتری در واقع به بازدیدکنندگانی می‌گویند که به سایت شما رسیده‌اند، اما به هر دلیلی سایت را ترک می‌کنند. شما واقعاً از این افراد بازخورد می‌گیرید. آن‌ها احتمالا برای سفارش با شما تماس نخواهند گرفت، اما ممکن است آن‌ها را متقاعد کنید که از امکان چت زنده‌ استفاده کنند. 
  3. Web analytics (تحلیل‌های وب): قابلیت «Site Overlay» راجع‌‌به جایی که بازدیدکنندگان سایت شما کلیک می‌کنند، جاهایی که کلیک نمی‌کنند و این‌که بعد از ترک سایت شما کجا می‌روند به شما اطلاعاتی می‌دهد. طبق شنیده‌های ما از تحلیل‌گران وب «انبوهی از طلا در فایل‌های گزارش (log) برای شما وجود دارد.» و آنها به تعبیر شاعرانه خود درست می‌گویند و این موضوع نشان می‌دهد که شما می‌توانید از مجموعه «web analytics» خود چیزهای زیادی یاد بگیرید.
  4. Usability testing: شما می‌توانید این تست‌ها را تقریباً روی هر کسی انجام دهید که دستتان می‌رسد. این تست‌ها عیناً ذره‌های طلا هستند. اگر فقط بتوانیم یک ابزار تست داشته باشیم، همین تست خواهد بود. تحلیل‌های وب به شما می‌گویند که بازدیدکنندگان چه کارهایی انجام می‌دهند، اما این تست‌ها به شما می‌گویند که آنها چرا این کارها را انجام می‌دهند. هیچ ابزار دیگری همچون این تست باعث نمی‌شود که از شدت هیجان دائماً دست خود را بر پیشانیتان بکوبید!
  5. در اینجا به ابزاری «هوشمند» می‌رسیم. در برنامه «refer-a-friend» به مشتری‌ها اجازه داده می‌شود که یادداشتی شخصی برای دوستانشان ارسال کنند. شما طبق (مجو‌ز‌های سیاست حریم شخصی) به این یادداشت‌ها دسترسی خواهید داشت و این پیام‌ها برای شما معدنی از اطلاعات طلایی در مورد این هستند‌ که در واقع مشتری خاص چرا این محصول را سفارش می‌دهد. به علاوه، شما می‌توانید کلمه‌های دقیقی را ببینید که مشتری‌ها توسط آن‌ها محصولات شما را به دوستانشان می‌فروشند. و مثل این می‌ماند که شما یک تیم رایگان از کپی رایترها در اختیار دارید.
  6. Eyetracking (ردیابی چشمی): این ابزار به شما نشان می‌دهد که بازدیدکنندگان سایت چه چیزهایی را می‌بینند، اما روی آن‌ها کلیک نمی‌کنند و هم‌چنین به شما می‌گوید که چه چیزهایی را به دلیل این‌که نمی‌بینند، کلیک نمی‌کنند. متوجه شدید؟ ردیابی چشمی با استفاده از یک سخت افزار سفارشی انجام می‌شود، بنابراین نیاز است که شرکتی را برای انجام این کار پیدا کنید.
  7. Poor-man's eyetracking: حدود 5 ثانیه از زمان تست Usability را به این اختصاص دهید که از تست‌دهندگان بپرسید تاکنون به چه چیز‌هایی نگاه کرده‌اند! معمولاً برایشان آسان است که درباره آن به شما اطلاعاتی بدهند.
  8. clickmapping (نقشه کلیک): هر clickmap، تصویری از صفحه‌ای‌ ارائه می‌کند که حاوی اطلاعات مکان‌های کلیک شده توسط کاربران است. در اینجا از دو ابزار می‌توانید استفاده کنید: 
  • Crazy Egg: سرویسی که به شما اجازه می‌دهد قسمت‌‌هایی از صفحه را که بازدیدکنندگان روی آن کلیک کرده‌اند و همچنین میزان حرکت آن‌‌ها به سمت پایین صفحه (scroll down) را مشاهده کنید.
  • ClickTale: شبیه به CrazyEgg است، با این تفاوت که به شما اجازه می‌دهد فیلم‌های سریعی از جلسات وب‌گردی (Browsing Sessions) بازدیدکنندگان را ببینید. شما می‌توانید ببینید بازدیدکنندگان چقدر صفحات شما را پیمایش می‌کنند، چگونه با فرم‌های شما تعامل کرده‌اند و همچنین می‌توانید درباره بسیاری از جنبه‌های دیگر نیز اطلاعاتی کسب کنید.
  1. Customer surveys (نظرسنجی از مشتریان): مشتریان شما می‌دانند که چرا سفارش داده‌اند و چرا سفارش نداده‌اند. در این باره از آن‌ها بپرسید. خدمات نظرسنجی زیادی در دسترس است. گوگل فرمز یا پرس لاین ابزارهای خوبی هستند که برای این منظور استفاده می‌شوند.
  2. Co-opetition (رقابت مشترک): مختصر شده "cooperative competition" است. تکنیکی که توسط آن محصولات رقیبان را از طریق وب سایت خود می‌فروشید (معمولا از طریق یک برنامه وابسته). رقابت مشترک اطلاعات زیادی در مورد نرخ تبدیل رقبای شما می‌دهد و اگر بازدیدکنندگان شما، محصولات رقبا را ترجیح دهند، به آسانی می‌توانید دلیل آن را متوجه شوید. در ادامه چند نکته  برای تصمیم‌گیری درست آورده شده است:
  3. بحث با همکاران خود بر سر این‌که «هرکسی چه‌چیزی دوست دارد» را متوقف کنید. اگر شک دارید، امتحان کنید! شعار شخصی شما باید «به مشتری اجازه بدهید خودش تصمیم بگیرد» باشد.
  4. به کسب و کار خود به عنوان یک «تجربه همیشه در حال تغییر» نگاه کنید. با انجام مداوم تست‌ها متوجه خواهید شد که کدام عوامل باعث افزایش سود شما می‌شوند و کدام عوامل به شما ضرر می‌رسانند.
  5. شعار شخصی جدیدی به شعار قبلی خود اضافه کنید. وقتی همکاران شما به تغییراتی که ایجاد می‌کنید اعتراض می‌کنند، به آنها یادآور شوید که این تغییر، تصمیمی بلند مدت نیست بلکه یک آزمایش اکتشافی است که کمک می‌کند تا دریابید در صورت اعمال این تغییر چه اتفاقی خواهد افتاد. اجازه دهید جمله «این فقط یک آزمایش است؛ این فقط یک آزمایش است»، تبدیل به شعار شما شود.
  6. با در نظر گرفتن یک سری محدودیت، آنچه را که برای دیگران مفید بوده را کپی کنید. به طور خاص از شرکت‌هایی که به نظر می‌رسد در حال دنبال کردن تست‌ها هستند، کپی‌برداری کنید. شما می‌توانید روی این شرکت‌ها تمرکز کنید زیرا آن‌ها از تکنیک‌های گفته شده در اینجا (107 تکنیک) استفاده می‌کنند.
  7. تکنیک‌هایی را که بازاریابان طی چند دهه تست کرده و توسعه داده‌‌اند کپی کنید. به این تکنیک کپی مستقیم تبلیغ‌کنندگان می‌گویند. ممکن است اینترنت جدید باشد، اما بازدیدکنندگان شما جدید نیستند. نزدیک به 100 سال است که تبلیغ‌کنندگان مستقیم از تست A/B برای یافتن مؤثرترین روش استفاده می‌کنند. 
  8. با همکاران خود روی این‌که کدام نمونه تست برنده خواهد شد، رقابت کنید. شما از این‌که دفعات زیادی اشتباه حدس زده بودید، شگفت زده می‌شوید. فقط درصد کمی از بازاریاب‌های برتر تشخیص می‌دهند که غیرممکن است همیشه بتوان برنده را حدس زد. برای تبدیل شدن به یکی از آن بازاریاب‌ها رقابت کنید.
  9. از این که افراد بزرگی روی این پروژه در حال کار هستند، اطمینان حاصل کنید. این موضوع مهم‌ترین وظیفه شما در شرکتتان است. شما سه گزینه پیش رو دارید:
  • این کار را همراه با بهترین کارمندان خود در خانه انجام دهید.
  • متخصصان را پیدا کنید و این کار را از خانه انجام دهید.
  • کار را به یک شخص متخصص که علاقه و انگیزه بسیار زیادی برای موفقیت دارد، بسپارید.
  1. برای شرکت خود، بهترین فروشنده را پیدا کنید. (یا خودتان بهترین فروشنده شوید) وب سایت شما فروشنده الکترونیکی شماست و مزیتش این است که محصولات شما را همزمان به هزاران مشتری می‌فروشد. با این حال فقط فروش حضوری، چگونگی واکنش در برابر موقعیت‌های گوناگون را به شما می‌آموزد. فروش حضوری سریع‌ترین و مؤثرترین روش است برای این‌که بفهمید چه روش‌هایی به موفقیت شما کمک می‌کند و چه رو‌ش‌هایی برای شما مناسب نیستند. نوشته‌های وب سایت شما باید روی افراد واقعی آزمایش شوند. هرقدر هم که آزمایشات آنلاین انجام داده باشید، به شما احساس قدرتی که در فروش حضوری دارید نمی‌دهد. بنابراین شما یک انتخاب دارید: یا بهترین فروشنده شرکت خود شوید، یا به دنبال بهترین فروشنده بگردید و از مناسب بودن نحوه فروش محصول توسط او مطمئن شوید.
  2. به جای آزمایش چیزهای کوچک، تغییرات بزرگ و جسورانه را آزمایش کنید تا از مزیت‌های زیر بهره مند شوید:
  • سریع‌تر به نتیجه برسید. (از لحاظ آماری ثابت شده)
  • احتمال پیشرفت شما بیشتر ‌شود.
  1. تغییرات را در دو مرحله آزمایش کنید:
  • برطرف کردن تمام مواردی که با انجام تست usability test، «خراب» بودن آنها مشخص شده است. اگر این کار را در ابتدا انجام دهید بسیار بهتر است، زیرا ساده‌ترین راهیست که به بهبود سریع منجر می‌شود.
  • در مرحله بعد ایده‌های جدیدی را امتحان کنید که به رشد کسب و کار شما کمک میکنند.
  1. نگران کاهش موقتی نرخ تبدیل خود نباشید. در صورت داشتن یک تست شکست خورده، یک روز کاری بد خواهید داشت. اما اگر تستی نتیجه موفق داشته باشد، یک عمر موفق خواهید بود.
  2. تست را زود به پایان نرسانید! مطمئن شوید که داده‌هایتان کافی هستند! بعضی از بازاریاب‌ها می‌گویند که مدت زمان انجام تست باید دو هفته باشد. بعضی دیگر معتقدند که باید حداقل 30 سفارش ثبت کرده باشید. همه آن‌ها اشتباه می‌کنند و تنها جواب درست این است که باید از ابزار آماری مناسب استفاده کنید:
  • برای تست‌های A/B مربوط به گوگل ادز از این ابزار استفاده کنید و نتایج را فقط پس از اجرای تست برای مدت زمان از پیش تعیین شده، بررسی کنید.
  • در مورد تست‌هایی که از نرم افزار تست چندمتغیره استفاده می‌کنند، از محاسبه‌کننده آماری داخلی نرم افزار استفاده کنید.

ابزار بالا، به شما می‌گویند که آیا نتایج شما، نتایجی درست و قابل استناد هستند یا اینکه به دلیل ناکافی بودن اطلاعات شما، نتایج به‌دست آمده نیز نتایجی تصادفی هستند.
 

  1. بهترین نقطه برای شروع، شناسایی لینک‌های ضعیف در قیف بازاریابی شماست. قیف بازاریابی خود را از تبلیغات تا پایان فروش مرور کنید و موارد زیر را در نظر بگیرید:
  • تبلیغات 
  • نیروی فروش 
  • صفحه اصلی 
  • صفحه محصولات 
  • صفحه پرداخت 
  • صفحه «تأیید سفارش» 
  • کارکنان «مرکز تماس» 
  • نحوه ارسال بسته
  1. تغییر مواردی که پس از تست usability test، مشخص شده که باید تغییر کنند. (حتما این تست را انجام دهید).

قبل از شروع، پیام خود را مستقیما بیان کنید.

  1. موقعیت شرکت شما چیست؟ چه چیزی شما را از سایر رقبا متمایز می‌کند؟ آیا تاکنون موقعیت خود را در برابر گزینه‌های دیگر تست کرده‌اید؟ لیستی کوتاه برای تست فراهم کنید تا پس از انجام آن، از طریق بازدیدکنندگان دریابید که کدام موقعیت برای شما بهتر است.
  2. رتبه‌بندی 5 مورد برتری که می‌خواهید از طریق آ‌ن‌ها با بازدیدکنندگان ارتباط برقرار کنید. شما باید مطمئن شوید که بازدید کنندگان شما در کنار موارد دیگر، حتما این 5 مورد را یادگرفته‌اند.
  3. در نظر گرفتن انواع مختلف بازدیدکنندگانی که ممکن است سایت شما را ببینند. سعی کنید برای انواع بازدیدکنندگان مطلب بنویسید. شاید استفاده از مفهوم آرکتایپ یا کهن الگو (که در بعضی موارد پرسوناژ یا آواتار هم نامیده می‌شود) ، کار نوشتن برای انواع بازدیدکنندگان را آسان‌تر کند. هر آرکتایپ برای نشان دادن بخش خاصی از بازدیدکنندگان استفاده می‌شود. چند نکته زیر را در نظر بگیرید:
  • شما ممکن است فردی واقعی را که به خوبی می‌شناسید و خصوصیات او را نماینده بخشی از بازدیدکنندگان می‌دانید، به عنوان آرکتایپ انتخاب کنید.
  • یا ممکن است انتخاب شما استفاده از شخصیت‌های خیالی باشد که خصوصیات آن‌ها بخشی از بازدیدکنندگان را در بگیرند. 

هشدار: اگر می‌خواهید از شخصیت‌های خیالی استفاده کنید، باید مطمئن باشید که آنها را بر اساس درک درستی که از بازدیدکنندگان واقعی خود دارید، انتخاب کرده‌اید.

  1. مطمئن شوید که در هر صفحه، از تمام «اهداف بازدیدکننده» خبر دارید. مثلا، بعضی از بازدیدکنندگان ممکن است به دنبال خرید باشند، بعضی‌ها ممکن است به دنبال پشتیبانی مشتری باشند و بعضی دیگر ممکن است در تلاش برای درخواست کار باشند. برای این که اطمینان پیدا کنید، به جای حدس زدن اهداف بازدیدکنندگان، از آنها نظرسنجی کنید
  2. همه چیز را تست کنید! به طور جدی همه چیز را تست کنید. فقط بعد از بررسی همه موارد، خیالتان راحت می‌شود. اگر به‌دنبال جزئیات بیشتری هستید، پس همه چیز را آزمایش کنید.
  3. مشخص کنید کدام محصولات بیشترین سود را برای شما به همراه  دارند و سپس آنها را در یک مکان عالی در صفحه بگذارید. منظور ما بالای صفحه (Above the fold) و ترجیحا در سمت راست یا چپ است (یعنی در بالاترین قسمت صفحه که کاربران مجبور نشوند برای دیدن آن به پایین صفحه بروند).
  4. عناوین فوق‌العاده مهم هستند. اگر بازدیدکنندگان عنوان را دوست نداشته باشند، برای خواندن تحریک نمی‌شوند. یک روش ساده و مؤثر، بیان پیام اصلی خود در قالب عنوان است، به طوری‌که:
  • کلمه‌ها بر اساس سود برای مشتری انتخاب شده باشند، نه از نظر ویژگی‌های محصول.
  • عنوان به‌گونه‌ای باشد که مشتری به آسانی بداند بعد از خواندن مطلب به چه نتیجه‌ای دست می‌یابد.
  • قابل باور باشد (یعنی از آمار و شواهد استفاده کنید).
  • خاص باشد.
  1. آن‌چیزی که می‌گویید مهم‌تر از نحوه بیان آن است. شما با تغییر دادن پیام اصلی عنوان خود ، و نه فقط تغییر دادن متن، به پیشرفت‌های زیادی خواهید رسید.
  2. اگر نمی‌دانید چگونه ویژگی‌های محصول خود را از نظر مزایا توصیف کنید، این تمرین را انجام دهید: تصور کنید مشتریان به عنوان شما نگاه می‌کنند و می‌پرسند «چرا من باید به این موضوع اهمیت بدهم؟» حالا احتمالا شما با توصیف یکی از مزایای محصول به این سؤال جواب می‌دهید.
  3. در تلاش برای یافتن عنوان خوب هستید؟ عنوان‌های خود را با سایت‌های پرمخاطب ایران تطبیق دهید، زیرا این رسانه‌ها از عنوان‌های فرمولی استفاده می‌کنند که کارکرد همیشگی آن‌ها ثابت شده است. شاید عنوان سایت چطور این باشد: «7 حقیقت درباره ADHD که شاید شما ندانید» باشد. جایگزینی «ADHD» با نام محصول خود، سریعا به شما یک عنوان جذاب و مناسب خواهد داد. عنوان‌ها مهم و حیاتی هستند و به همین دلیل چهار مورد از 107 نکته را به آن‌ها اختصاص داده‌ایم.
  4. بازدیدکنندگان، تگ‌لاین زیر لوگوی شما را تقریبا به اندازه خود عنوان مشاهده می‌کنند. بنابراین اطمینان پیدا کنید که این برچسب به طور کاملا واضح موقعیت شما را تثبیت می‌کند. یعنی باید دقیقا توصیف کند که شما چه کار می‌کنید و جای شما در کجای بازار است.
  5. قیمت‌های پایین و بالا را تست کنید، زیرا مشتریان همیشه به دنبال پایین‌ترین قیمت‌ها نیستند. چیزی به عنوان «اطمینان حاصل از گرانی» وجود دارد و به این معنی است که گاهی گران بودن یک محصول، باعث اطمینان مشتری می‌شود.
  6. قیمت گذاری عجیب و غریب را تست کنید. «قیمت‌گذاری عجیب» به معنی قیمت‌هایی است که با 7 یا 9 پایان می‌یابند. محصولاتی با این قیمت‌ها، فروش بهتری نسبت به کالاهایی دارند که قیمت آنها با صفر تمام می‌شود. آیا من و شما فریب قیمت‌های عجیب را می‌خوریم؟ البته که نه؛ ما خیلی باهوش هستیم! اما بعضی‌ها به این قیمت‌ها علاقه نشان می‌دهند و معتبر بودن این استدلال بارها و بارها ثابت شده است.
  7. پیشنهادات مختلف را تست کنید، مانند:
  • یک ماه استفاده آزمایشی رایگان
  • یکی بخر، دوتا ببر
  • پرداخت اقساطی
  • تعهد طولانی مدت
  • تعهد کوتاه مدت
  • الان بخرید، بعدا پرداخت کنید
  • اولین خرید رایگان
  • تمدید خودکار

به طور کلی، هر کاری می‌توانید انجام دهید تا محصول به دست مشتری برسد. اگر به محصول خود اطمینان زیادی دارید، با انجام چند ریسک، ثابت کنید.

  1. محصول یا خدمات خود را به یک نسخه استاندارد (برای مشتریانی که به قیمت حساس هستند) و یک نسخه برترپریمیوم (برای آنهایی که حساس نیستند) تقسیم کنید. این کار یک مزیت روانی دارد و باعث می‌شود تصمیم احتمالی مشتری به جای تصمیم بله/خیر ، به  تصمیم این/ یا این تبدیل شود.
  2. حتی می‌توانید حرکتی فراتر از ایجاد یک نسخه استاندارد و یک نسخه پریمیوم انجام دهید و سعی کنید چیزی که می‌فروشید را تغییر دهید. به عنوان مثال:
  • خود محصول را می‌فروشید؟
  • کاتالوگ محصولات را می‌فروشید؟
  • گزارش رایگان در مورد محصول را می‌فروشید؟
  • دعوت نامه‌ برای تماس با فروشنده؟

به طور کلی، هرچه خرید بزرگتر باشد، تلاش برای فروش یک‌باره آن اثر کمتری خواهد داشت و باید فروش را در چند مرحله انجام دهید.

  1. بسیاری از بازدیدکنندگان به این دلیل که شما محصول یا خدمات مورد نظر آنها را ارائه نمی‌دهید، بدون سفارش از سایت خارج می‌شوند. کاری که در این شرایط باید انجام دهید شروع به فروش آن‌چیزی است که مشتری به دنبال آن است، یا حداقل تبدیل شدن به یک شرکت وابسته برای فروش آن محصولات.
  2. جایزه‌های مختلف را امتحان کنید. جایزه دادن به این معنی است که پاداش‌هایی را در ازای ثبت سفارش توسط مشتریان، مشخص کنید. جایزه‌هایی مانند گزارشات رایگان، هدایا و لوازم جانبی.
  3. به محصولات خود گارانتی اضافه کنید یا اینکه گارانتی‌های مختلف را امتحان کنید. با گارانتی شروع کنید که جرات تست آن‌ را دارید و اگر جواب خوبی گرفتید، یک گارانتی بهتر را امتحان کنید.
  4. پیام رضایت مشتریان خوشحال را به سایت اضافه کنید. به‌طور کلی، ارائه فیلم رضایت مشتری بهتر از گذاشتن عکس است. گذاشتن عکس هم بهتر از ثبت پیام متنی است و در نهایت ثبت پیام متنی توسط مشتری، بهتر از یک پیام رضایت ناشناس است.
  5. نقدهای مثبت رسانه‌ها را به سایت اضافه کنید. اگر در حال حاضر موردی از توصیف و نقد توسط رسانه‌ها ندارید، سعی کنید در ازای بررسی محصول و ارائه بازخورد، به رسانه‌ها محصولات رایگان بدهید.
  6. روشی سیستماتیک برای جمع‌آوری رضایت‌ها و نقدها ایجاد کنید. به کارمندان فروش خود آموزش دهید تا هر زمان که تعریفی از مشتری شنیدند، از او درخواست کنند که نظر خود را بنویسد. از طریق ایمیل از مشتریان خود بخواهید نظراتشان را ارسال کنند.
  7. «فراخوان عمل» های مختلف را آزمایش کنید. «فراخوان عمل» همان کاری است که شما می‌خواهید مشتریان بعد از این انجام دهند. اغلب روی دکمه «ادامه» نوشته شده است. «فراخوان عمل» مستقیم مانند «همین حالا خرید کنید و 10 درصد تخفیف بگیرید» و همچنین «فراخوان عمل» غیرمستقیم مانند «درباره این محصول بیشتر بدانید» را امتحان کنید.
  8. سعی کنید دکمه «دعوت به اقدام» را زیبا و قابل مشاهده ایجاد کنید. دکمه‌های بزرگ و با رنگ روشن اغلب بهتر عمل می‌کنند، زیرا توجه خواننده بیشتر جلب می‌شود.
  9. راه‌های مختلفی را امتحان کنید تا بازدیدکنندگان ترغیب شوند که سریع‌تر عمل کنند (به عنوان مثال: «فرصت استفاده از این پیشنهاد فقط تا چهارشنبه است» یا «فقط 42 بلیط باقی مانده است»). لطفاً توجه داشته باشید  قطعا پیشنهاد ما این نیست که به بازدیدکنندگان خود دروغ بگویید زیرا نرخ تبدیل شما بستگی زیادی به اعتبار و اعتماد دارد. با این حال، اگر به کسب و کار شخصی خود نگاه کنید، احتمالا دلایل کافی برای الزام بازدیدکنندگان به اقدام سریع‌تر را پیدا خواهید کرد. در غیر این صورت، می‌توانید راه‌های پاداش دادن به آن‌ها را امتحان کنید.
  10. موارد درست را پاپ (pop) کنید. «پاپ» فقط به معنای «برجسته کردن» است. می‌توانید این کار را به روش‌های زیر انجام دهید:
  • از بلد کردن (bold) استفاده کنید.
  • از حروف كج (ایتالیک) استفاده كنيد.
  • کلمات مهم را هایلایت کنید.
  • از یادداشت نویسی دستی استفاده کنید، زیرا همیشه باعث جلب توجه است. (البته ریسک بالاتری هم دارد و بستگی به تصویری دارد که می‌خواهید به دیگران نشان بدهید)

داشتن طرحی عالی

  1. اطمینان پیدا کنید که بازدیدکنندگان شما قبل از هرچیز همان چیزی را می‌بینند که شما می‌خواهید ببینند. طرح‌بندی تک ستونی به سبک لی‌اوت تک ستونی باعث می‌شود که ترتیب بازدید از سایت توسط بازدیدکنندگان را کنترل کنید.
  2. بازدیدکنندگان وب سایت به کجا نگاه می‌کنند؟ اطمینان پیدا کنید که با ارزش‌ترین محتوای شما در جایی قرار دارد که واقعا در معرض دید بازدیدکنندگان است. اطمینان از این مورد را می‌توانید با استفاده از ردیابی چشمی تعیین کنید.
  3. بی‌نظمی را برطرف کنید. تصور کنید که هر پیکسل در صفحه شما نرخ تبدیل را افزایش یا کاهش می‌دهد یا شاید فقط فضای بیشتری را اشغال می‌کند. اگر بتوانید بعضی از عناصر که کار خاصی انجام نمی‌دهند را از صفحه حذف کنید، فضای بیشتری برای عناصر مفید ایجاد می‌کنید.
  4. اطمینان پیدا کنید که لی اوت، بازتابی از معماری اطلاعات شما است. دائما به دنبال راه‌هایی برای مرتب کردن اطلاعات خود در بخش‌های منظم باشید. پس از انجام این کار، اطمینان پیدا کنید که هر بخش از اصل افشای تدریجی استفاده می‌کند و در نتیجه کاربران فقط اطلاعات مورد نیاز خود را در هر نقطه مشخص می‌بینند. می‌توانید جزئیات اطلاعات را به روش‌هایی مانند فونت کمرنگ، استفاده از tooltipها، استفاده از پوشش‌ها (overlay) و زیرصفحه‌ها پنهان کنید.
  5. تصمیم بگیرید که چه ویژگی‌هایی در صفحه اصلی خود داشته باشید. از محصولات یا خدماتی که بازدید کنندگان شما به دنبال آن هستند، لیستی تهیه کنید. به احتمال زیاد شما می‌توانید اهداف آنها را به دسته‌ها و زیر‌دسته‌ها تقسیم کنید و بعد با توجه به محبوبیت (و ارزش) این دسته‌ها، فضای صفحه را به آن‌ها اختصاص دهید.
  6. در همین راستا، لیستی از آیتم‌های پرفروش خود تهیه کنید. این لیست‌ها پرطرفدار هستند، زیرا خرید محصولاتی که دیگران نیز خریده‌اند برای بازدیدکنندگان اطمینان بخش‌تر است.
  7. ساختارهای مختلف navigation را تست کنید. به عنوان مثال، عناوین موجود در نوار پیمایش خود را مجددا اصلاح کنید تا بازدیدکنندگان آنها را بهتر درک کنند. یا پیمایش را به طور کامل مرتب کنید، به طوری ‌که بخش‌ها سازمان یافته و برای کاربران قابل فهم‌تر باشد.

ساختارهای مختلف navigation در تست A/B

  1. اگر اطمینان دارید که بازدیدکنندگان در مناسب‌ترین صفحه برای رفع نیازهایشان قرار دارند‌، نوار پیمایش را حذف کنید (یا حداقل آن را به جایی منتقل کنید که در معرض دید نباشد). در چنین مواردی نوار پیمایش می‌تواند موجب حواس‌پرتی باشد.
  2. اگر وب سایت شما دارای طرحی «جالب» اما غیرمعمول است، طرحی معمولی را امتحان کنید. 
  3. آیا سایت شما دارای لینک‌های بی‌علت است و هرگز به این فکر نکرده‌اید که شاید بازدیدکنندگان روی آن‌ها کلیک کنند؟ لینک‌هایی که باعث حواس‌پرتی و هدایت بازدیدکنندگان به جاهای غیرضروری می‌شوند، حذف کنید!
  4. از فونتی که خوب و بزرگ باشد، برای عنوان خود استفاده کنید.
  5. اولین کلمه پاراگراف خود را با حرف بزرگ شروع کنید، به طوری‌که این حرف خیلی بزرگ‌تر از حروف بعدی باشد. این حرف بزرگ می‌تواند شکاف میان عنوان و متن اصلی را پر کند.
  6. روش دیگر برای رفع شکاف این است که پاراگراف مقدمه شما از لحاظ فونت کمی برجسته‌تر از پاراگراف‌های بعدی باشد.
  7. تصاویر مختلف را تست کنید. استفاده از تصاویر زیر به افزایش فروش کمک می‌کند:
  • تصاویر محصول.
  • تصاویری از محصول در زمان استفاده از آن (ترجیحا توسط کسی که بازدیدکنندگان او را به عنوان الگو بشناسند)
  • تصاویری از نتایج موفقیت‌آمیز محصول.
  • تصاویری از مشتریان خوشحال که محصول را در دست گرفته‌اند (یعنی هم گواهی تصدیق محصول و هم خود محصول همزمان با هم در تصویر باشند).

تصاویری که برای جلب توجه قرار داده می‌شوند، تنها در صورتی عالی هستند که با پیام فروش شما در ارتباط باشند (که به ندرت اتفاق می‌افتد).

  1. به بازدیدکنندگان خود امکان بزرگ‌نمایی برای دیدن تصویری بزرگتر از محصول را بدهید.
  2. تصاویرتان دارای زیرنویس‌های تست شده‌ باشند. بنا به دلایلی عجیب، افراد تقریبا همیشه زیرنویس‌های تصاویر را می‌خوانند.
  3. فراخوانی (یعنی متنی که به قسمت‌های خاصی از تصویر اشاره می‌کند) می‌تواند اطلاعات زیادی را که بازدید کنندگان مایل به خواندن آن‌ها هستند، در فضایی کوچک منتقل کند.
  4. مواردی را آزمایش کنید که شکل‌های جلب توجه‌کننده‌ای مانند ستاره، بیضی و بنرها دارند.
  5. اگر صفحه شما طولانی است و به پیمایش نیاز دارد، دکمه «دعوت به اقدام» را چندین بار در صفحه تکرار کنید. این کار به ما یادآوری می‌کند که «آیا شما هنوز در خبرنامه ارزشمند ما ثبت نام نکرده‌اید؟»
  6. اگر صفحه شما به پیمایش نیاز دارد، «دکمه‌های بیجا و غلط» را حذف کنید. یعنی حذف عناصر لی‌اوت که مشتری با اسکرول کردن فکر می‌کند به پایین صفحه رسیده است در حالی‌که هنوز نرسیده است.
  7. بسیاری از مدیران وب‌سایت‌ها دریافته‌اند اگر صفحه آنها به صفحه فروش سفارشی ارجاع داده شود، نرخ تبدیل بهتری می‌گیرند. باوجود این‌که احساس شما نسبت به چنین وب‌سایت‌هایی چگونه است، این شیوه در بعضی از بازارها جواب می‌دهد.

متن تبلیغاتی اصلی

  1. مدت زیادی است که بازاریاب‌ها در حال بحث در مورد میزان متن‌های تبلیغاتی نوشته شده هستند. به طور کلی، به اندازه‌ای بنویسید که پیام فروش شما را کاملا انتقال و تمامی ایرادات احتمالی را پوشش دهد. هدف شما باید این باشد که تا حد امکان مباحث متقاعدکننده و اطلاعات مرتبط را در قالب متنی کوچک خلاصه کنید. انتقال تمام این اطلاعات معمولا نیازمند کلمات بیشتری نسبت به سایر وب سایت‌های حال حاضر است.
  2. از زبان ساده استفاده کنید. هیچ خواننده‌ای با جمله‌های کوتاه و ساده مشکل ندارد.
  3. متن اصلی را نه فقط با ویژگی‌های محصول، بلکه با نوشتن مزایای آن پر کنید.
  4. شامل تمام اطلاعاتی باشد که مشتریان ممکن است برای خرید به آن نیاز داشته باشند. (توجه داشته باشید که تمامی این اطلاعات نباید حتما در صفحه اصلی محصول باشند.)
  5. از برطرف کردن تمامی ایرادات رایج مطرح شده توسط مشتریان اطمینان حاصل کنید. نموداری از ایرادات را تهیه کرده و سپس آنها را از نظر اهمیت رتبه‌بندی کنید.
  6. اندازه‌های مختلف فونت را تست کنید تا متن شما خواناتر شود.
  7. سایه‌های مختلف فونت را تست کنید. برای متن اصلی، سیاه روی سفید معمولا بهتر جواب می‌دهد.
  8. وقتی به انتهای متن نزدیک می‌شوید، خلاصه‌ای از مزایای اصلی را در قالب بولت پوینت (یا چک لیست) بنویسید. 
  9. برای بازدیدکنندگانی که به صورت سطحی متن را می‌خوانند، مقاله خود را بازنویسی کنید. زیرعنوان‌ها را پخش کنید (مانند «متن اصلی» که در بالا نوشتیم و زیرعنوان محسوب می‌شود) و از بولد کردن برای اطمینان از نشان دادن موارد مهم استفاده کنید.
  10. فرم شروع سفارش را در صفحه محصول قرار دهید.
  11. افزودن صدا می‌تواند روشی بسیار مؤثر در فروش محصولات و خدمات شما باشد. Xiosoft Audio راهی آسان برای قرار دادن صدا روی وب سایت شماست.
  12. ویدئو نیز می‌تواند مؤثر باشد. شاید ساده‌ترین روش، گذاشتن ویدئوهای آپارات باشد. حتما از فهمیدن این نکته متعجب خواهید شد ‌که تعداد زیادی از مشتریان بالقوه قبل از رسیدن به صندوق، سبد خرید خود را رها می‌کنند. در واقع، ابزار وب آنالیتیکس (تحلیل وب) دقیقا به شما نشان می‌دهد که چه تعدادی از مشتریان این‌کار را می‌کنند.
  13. پیشنهاد و مزایای اصلی را دائما در صفحه اول سبد خرید یا فرم سفارش تکرار کنید. بعضی از مشتریان فقط برای دیدن قیمت و هزینه حمل‌ونقل روی دکمه «همین حالا خرید کنید» کلیک می‌کنند‌، بنابراین شما می‌توانید از این فرصت برای ترغیب آنها استفاده کنید.
  14. اطلاعات زیادی از مشتریان درخواست نکنید، زیرا این موضوع می‌تواند برای مشتریان خسته‌کننده و موجب ناراحتی باشد. آیا شما واقعا قبل از این‌که چیزی سفارش دهند، به شماره فکس آن‌ها نیاز دارید؟ و حتی با وجودی ‌که بدانید این کار باعث از دست دادن تعداد کمی از سفارشات می‌شود (که حتما می‌شود)؟
  15. لحظه‌ای که شما از مشتری درخواست اطلاعات می‌کنید، لحظه مناسبی برای مطمئن کردن آن‌ها از دلیل نیاز شما به این اطلاعات است. مثلا:
  • زیر قسمت ایمیل، جمله‌ای بگویید، مثلا: «ما هم به اندازه شما از اسپم متنفریم.»
  • در زیر جعبه انتخاب خبرنامه ایمیل، لینکی به سیاست حفظ حریم خصوصی خود داشته باشید.
  • در زیر دکمه «اکنون سفارش دهید»، ضمانت‌نامه و سیاست بازگشت کالای خود را به مشتریان یادآوری کنید.
  1. داشتن عکس‌های کوچک از محصولات موجود در سبد خرید، می‌تواند احتمال تکمیل سفارشات توسط مشتریان را افزایش دهد (احتمالا به این دلیل که آن‌ها احساس می‌کنند توانایی کنار گذاشتن GIFها را هنگام پرداخت ندارند؟!).
  2. برای پنهان کردن بخش‌هایی از فرم‌ها که مورد نیاز نیستند، از Ajax یا DHTML استفاده کنید. هر دو تکنولوژی به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهند تا بخش‌هایی از صفحه را بدون نیاز به بارگزاری مجدد (ری لود) کل صفحه، باز کنند.
  3. لیست‌های کشویی طولانی را با تکست فیلد جایگزین کنید که ویژگی پیشنهاد اتوماتیک داشته باشد.
  4. روش‌های دیگری هم برای سفارش معرفی کنید (به عنوان مثال از طریق تلفن یا فکس). برخی از مشتریان ترجیح می‌دهند به روش معینی سفارش دهند. گاهی اوقات وجود شماره تلفن به خودی خود می‌تواند باعث افزایش اطمینان شود‌، حتی اگر در واقع مشتریان با شما تماس نگیرند.
  5. آیا در صفحه سبد خرید خود فیلد «کد تخفیف خود را وارد کنید» دارید؟ آیا وجود این فیلد باعث انصراف بعضی از مشتریان از خرید می‌شود؟ در مورد این موضوع تحقیق کنید. (معمولا بعضی از خریداران وقتی می‌بینند دیگران در خرید خود تخفیف گرفته‌اند، دلخور می‌شوند.)
  6. سعی کنید «لوگوی اطمینان» از جمله کارت‌های اعتباری مورد قبول خود، ارائه دهنده پرداخت، هر سازمان تجاری که عضو آن هستید یا ارائه دهنده گواهی SSL (Secure Socket Layer) خود را اضافه کنید.
  7. نسخه دیگری از صفحه «درباره ما» را تست کنید. به‌جای نشان دادن خود به عنوان اعضای شرکتی سرد و بی‌روح، خود را به عنوان افراد واقعی و دوست داشتنی معرفی کنید.
  8. پیام فروش خود را دائمی و ثابت نگهدارید. هر کاری که می‌توانید برای اطمینان از ثابت ماندن پیام فروش خود از تبلیغات تا زمان سفارش انجام دهید.
  9. زمانی‌که مشتریان سفارشی را ثبت کرده‌اند، مناسب‌ترین وقت برای پیشنهاد محصولات یا خدمات اضافه‌تر است. زیرا مشتریان بلافاصله بعد از ثبت سفارش در  حال و هوای ویژه و موافقی قرار دارند (فروشندگان باتجربه از این پدیده به عنوان «مجموعه بله» یا «نردبان بله» یاد می‌کنند). با ارائه محصولات یا خدمات اضافی به مشتریان، در آن‌ها ذهنیت مثبت ایجاد کرده و از منافع آن بهره‌مند شوید.
  10. قرار دادن ایده «معرفی به دوستان» در صفحه «تأیید سفارش» می‌تواند در ایجاد مشتریانی با ارزش بالا بسیار مؤثر باشد. (حالا که صحبت از دوستان شد، آیا می‌خواهید دوستان شما نیز از خواندن این مقاله بهره‌مند شوند؟ لینک مقاله را برای آن‌ها ارسال کنید. به خاطر این معرفی حتما از شما تشکر خواهند کرد!)
  11. صفحه «تأیید سفارش» مکانی عالی برای فروش محصولات دیگر است (این روش به عنوان «فروش مکمل» شناخته می‌شود)
  12. مراقب پاپ آپ‌های ورودی و خروجی باشید. این پاپ آپ‌ها بعضی اوقات خوب کار می‌کنند، با این حال، گاهی اوقات باعث آزردگی خاطر کاربران هستند.

قابلیت استفاده

  1. برای این‌که بدانید مشتریان چگونه وب سایت شما را می‌بینند، آن‌را با‌ استفاده از مرورگرها و رزولوشن‌های مختلف مشاهده کنید. ابزارهای قابل استفاده برای این کار CrossBrowserTesting ، Browsercam و Browsershots هستند.
  2. زمان بارگیری وب سایت خود را به حداقل برسانید.
  3. ویژگی «جستجوی سایت» را فعال کنید. Google Cloud Search و Google Custom Search Engine به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهند تا با استفاده از Google سایت شما را جستجو کنند. سپس از بسته تحلیلی خود برای کشف موارد جستجو شده توسط بازدیدکنندگان استفاده کنید و بعد سعی کنید آن محتوا را به صفحه وب خود اضافه یا در صورت موجود بودن، آن‌را برجسته‌تر کنید.
  4. سعی کنید همه چیز را قابل کلیک کنید. بازدید کنندگان روی همه چیز (به ویژه تصاویر) کلیک می‌کنند. و وقتی آنها روی چیزی کلیک می‌کنند، انتظار وقوع اتفاقی را دارند.
  5. اگر در سایت خود تبلیغات دارید، آن‌ها را تست کنید. با بسیاری از برنامه‌ها (مانند Google's AdSense) می‌توانید تبلیغات را به کانال‌های مختلف تقسیم کنید. سپس می‌توانید موارد زیر را تست و اندازه‌گیری کنید که کدام تغییرات بیشترین درآمد را دارند:
  • اندازه‌های مختلف تبلیغ
  • اشکال مختلف تبلیغ
  • موقعیت‌های مختلف تبلیغ
  1. راه دیگر افزایش درآمد به ازای هر بازدید کننده، افزایش میانگین ارزش مشتری در طول عمر (LVC) برای بازدیدکنندگان سفارش دهنده است.

تست خوبی داشته باشید!

  0
 2557
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز: